מדוע בִּיג דָּאטָה לא חייב להיות כזה בִּיג דיל

Thursday, April 5, 2018

 

חידושים טכנולוגיים וטרנספורמציות דיגיטליות מחוללות מהפכה בדרכי הפעולה של עסקים, כאשר רבים מהם ממירים נתונים לתובנות באופן אקטיבי, על מנת לסייע במימוש היעדים המרכזיים של העסק שלהם. באמצעות השימוש בביג דאטה ו-IoT . כלכלת בריטניה צפויה לייצר הכנסות בגובה 322 מיליארד פאונד בין השנים 2015 ל-2020. מכאן מסתמן שארגונים שלא ישכילו לאמץ ביג דאטה עלולים להישאר מאחור.

 

אך כיצד ארגונים מצליחים להשיג כמות גדולה כל כך של נתונים אודותינו? איך הם יודעים בני כמה אנחנו, מיהם החברים שלנו, מה הסרט האהוב עלינו והיכן אנחנו מבלים בימי שישי בערב?

 

ובכן, האמת היא שרבים מאתנו לא חושבים פעמיים על טביעת הרגל הדיגיטלית שלנו. כל מחשב שאנחנו מתחברים אליו, אתר שאנחנו גולשים בו, אפליקציה שאנחנו מורידים ועסק שאנחנו מבקרים בו מייצר עקבות של נתונים שחברות מנסות ללכוד בצורה אקטיבית. כמובן, רובנו מודעים לכך שמנועי חיפוש כמו גוגל רואים את תוכן החיפושים שלנו, אך רבים מאתנו, ואני ביניהם, לא קולטים את העובדה שנתונים נאספים עלינו ברמה יום-יומית, ואפילו ברמה שעתית, ולעיתים קרובות הדבר נעשה בהסכמתנו המלאה.

 

מכשירים ניידים וטאבלטים משחקים תפקיד מרכזי בהזנת מאגר הביג דאטה. תחשבו על הסמארטפון שלכם, האם הוא מלא באפליקציות של מכשירים ניידים? כך חשבתי. ובכן, אחוז גבוה מאותן אפליקציות שאלו אותך אם ניתן לשתף את המיקום והפרטים האישיים שלך. חלקם אפילו מבקשים גישה להודעות ואנשי קשר, אך רובנו "מסכימים" לתנאי השימוש הללו בלי למצמץ.

 

עוד לוכד נתונים מתוחכם הוא המדיה החברתית, פלטפורמות שמעודדות משתמשים לפרסם באופן גלוי כל תנועה, תחום עניין, עבודה חדשה וסיום קשר. פייסבוק צפוי לטפס ל-2 מיליארד משתמשים פעילים בקיץ הקרוב, אז לא מפתיע שפתחנו את הדלת לזירה חדשה של נתונים, ביג דאטה, שניתנת לניתוח בדרכים שונות, ושאנחנו מתקדמים אל עבר מה שמכונה עידן "האח הגדול".

 

כתבה בפורבס הדגישה 21 דברים שביג דאטה יודע עליך, ובוא נאמר שזו לא קריאה מהנה עבור אלו שמתנגדים בגלוי לרעיון של האח הגדול. הרשימה מאירת עיניים ומציגה את עושר הנתונים שנאגרים עלינו, החל ממחלקת משאבי אנוש, שיודעת מתי אתה מתכוון להתפטר מהעבודה, ועד לפייסבוק, שיודע את רמת האינטליגנציה שלך, מכיר את בובת הברבי של הילדה שלך ומעדכן את היצרנים של הבובה על הדברים שאתה מדבר עליהם.

 

הרשימה אפילו מתייחסת לאתר שנקרא iknowwhereyourcatlives.com. כן. קראת נכון. האתר מאפשר לך לצפות בלמעלה ממיליון תמונות ציבוריות של חתולים על מפת עולם, ולאתר אותם לפי קואורדינאטות של קווי אורך ורוחב, המוטמעים במטה-נתונים שלהם. ביג דאטה השתגע?

 

אך האם היכולת לעקוב אחר הפעילות שלנו ברשת היא בהכרח דבר רע? רובנו חיים במציאות שבה אנחנו מזינים את ה"אח הגדול" עבור ההנאה והתועלת האישית שלנו. ההסכמה שלנו להכניס ביג דאטה לחיים שלנו, מאפשרת לנו לקבל את מה שאנחנו רוצים, מתי שאנחנו רוצים. כמה פעמים גלשת באתרים כמו אמזון ונטפליקס כדי לקבל המלצות שהתאימו לך בדיוק? נהניתי משעות רבות של צפייה בתכניות וקריאת ספרים, שלא הייתי זוכה להם אילולא ניתחו את התנהגויות העבר וההעדפות שלי.

 

בדומה לרובנו, אני תומך נלהב במוצרים חינמיים. מי לא אוהב לקבל ארוחה מתנה ביום הולדתו או קפה על חשבון הבית בביקור הבא שלו בבית הקפה המקומי? אבל השובר לא הופיע בצורה פלאית בתיבת הדואר הנכנס שלך. בדרך כזו או אחרת רשמת את הפרטים האישיים שלך והסכמת לקבל חומרי שיווק מחברה או אתר כלשהו, בין אם דרך אתר החברה, באפליקציה, ניוזלטר או פלטפורמת WiFi.

 

בימינו, צרכנים מחפשים ואפילו מצפים שיהיה  WiFi במרבית השטחים הציבוריים. מקום אחד שצץ מיד לראש הוא שדות התעופה. אני כבר לא עוקב אחר מספר הפעמים שבהם הייתי תקוע בטרקלין יציאה בארץ זרה, והשתוקקתי להעיף מבט חטוף במיילים או בפלטפורמות חברתיות, אך חששתי מהאיום המיידי של עלויות נדידה גבוהות. אני מוכן למסור כמעט כל פריט מידע תחת השמש על מנת לקבל גישה ל-WiFi בזמן שאני מחכה לעלות על הטיסה שלי הביתה. ההתחייבות הגלויה הזו לרשום את הפרטים האישיים שלי נעשית עבור טובתי האישית. לא עניין אותי לאן יישלחו הפרטים שלי או אם יציפו אותי במיילים, כל מה שרציתי הוא חיבור לאינטרנט. כתוצאה, יתכן והייתי מקבל עדכוני טיסה אישיים והנחות בדיוטי פרי הודות לכוח של ביג דאטה והשימוש היעיל ב-WiFi אנליטיקס.

 

יחד עם זאת, השימוש בביג דאטה לא נעשה אך ורק על מנת לרצות צרכנים, לעודד אותם לקנות, או למלא תאוות. נעשה בו גם שימוש מהפכני לטובת שינוי פני הכבישים, הממשלות ושירותי הבריאות ברחבי העולם. על פי כתבה שפורסמה לאחרונה ב-Harvard Business Review, ניתוח רישומי בריאות אלקטרוניים (EHR) שנאספו בזמן אמת בעת ביקור אצל הרופא או בבית החולים מאפשר לנאמנויות בריאות ואנשי מקצוע להבין מחלות, דפוסי טיפול, ותוצאות קליניות בצורה טובה יותר. הוא גם מאפשר לחברות להעריך אתגרים עולמיים אמיתיים שלא ניתן להבחין בהם באמצעות ניסוי קליני, כגון התאמה של תרופות והשימוש האפקטיבי ביותר במשאבי בריאות.

 

לכן, בזמן שהעולם בוחן את יתרונות ביג דאטה, נתונים הולכים וגוברים נאספים ככל שטכנולוגיות חדשות צצות. תמיד יהיו מקרים בהם יהיה שימוש לרעה בנתונים, אך ברוב המקרים היתרונות גוברים משמעותית על פוטנציאל הנזק. ביג דאטה לא חייב להיות כזה סיפור גדול. זה תלוי בנו, כצרכנים, לעמוד על המשמר ולדעת בדיוק אילו פרטים אנחנו משתפים, מתי ועם מי. כמו כן, אותם עסקים שאוספים נתונים חייבים לוודא שהמידע שנלכד הינו מאובטח, לשם מניעת שימוש לא תקין בנתוני הצרכן.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

קטגוריות
Please reload

הודעות האחרונות
Please reload

עלינו

תמיכה

קריירה

בלוג

קשר

© 2018 - All Rights Reserved to BootNet-LTD

Bootnet logo